STATUT
Klubu Żeglarskiego „WODNIAK” Jarocin
w Jarocinie
Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Żeglarski „WODNIAK” w Jarocinie, w skrócie K.Ż. „WODNIAK” Jarocin i jest zwane w dalszej części Statutu „Klubem”.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest miasto Jarocin i obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Klubu jest miasto Jarocin.
§ 3
- Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz z własnym Statutem.
§ 4
- Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych oraz ogólnokrajowych związków żeglarskich i sportowych.
- Z tytułu przynależności do stowarzyszeń wymienionych w ust. 1, Klub nabywa prawa i obowiązki wynikające dla ich członków ze statutów tych stowarzyszeń.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, proporca, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- planowanie i organizowanie życia sportowego dzieci i młodzieży w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Klubu oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
- angażowanie dzieci i młodzieży do uprawiania żeglarstwa regatowego, żeglarstwa turystycznego, windsurfingu i innych sportów wodnych dostosowanych do wieku i stopnia sprawności,
- uczestniczenie w regatach żeglarskich organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim,
- organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
- organizowanie działalności żeglarskiej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- organizowanie dzieciom i młodzieży różnorodnych form współzawodnictwa żeglarskiego,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań statutowych Klubu,
- zaznajamianie dzieci i młodzież z chlubnymi tradycjami morskimi kraju i kultywowanie tradycji żeglarstwa amatorskiego,
- szerzenie zasad szlachetnej rywalizacji sportowej,
- promowanie żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży,
- działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
§ 7
Klub realizuje swoje cele przez:
- prowadzenie szkolenia regatowego, żeglarskiego,
- organizowanie regat, obozów sportowych i obozów żeglarskich,
- prowadzenie szkolenia na podstawowe stopnie żeglarskie,
- prowadzenie rejsów morskich i śródlądowych,
- organizowanie warsztatów żeglarskich, konkursów i innych form życia kulturalnego,
- prowadzenie modelarni szkutniczej,
- organizowanie i branie udziału w regatach modeli jachtów żaglowych i wystawach modelarskich,
- inspirowanie organizowania imprez dla realizacji celów Klubu w ramach współpracy z innymi instytucjami, organizacjami i sponsorami,
- realizację zadań – ze swojego zakresu działania – zleconych przez administrację rządową i samorządową oraz organizacje żeglarskie,
- stosowanie w ramach działalności statutowej innych środków działania zmierzających do realizacji celów Klubu.
§ 8
- Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami szkół, rodzicami, klubami żeglarskimi, związkami żeglarskimi i innymi organizacjami oraz władzami samorządowymi i sportowymi.
- Działalność pożytku publicznego, o której mowa w §6 może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Decyzję w powyższej sprawie podejmuje Zarząd Klubu.
- Dochód z odpłatnej działalności Klubu służy wyłącznie realizacji celów statutowych określonych w §6.
- Nadwyżkę przychodów nad kosztami Klub przeznacza na działalność statutową, pożytku publicznego.
§ 9
- Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców , sympatyków żeglarstwa, władz samorządowych i sportowych.
- Dla realizacji celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
- Klub jest stowarzyszeniem zrzeszającym dzieci, młodzież, rodziców, specjalistyczną kadrę i sympatyków.
- Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych
Członkowie Zwyczajni
§ 11
- Członkami zwyczajnymi mogą być dzieci, młodzież, rodzice, specjalistyczna kadra, oraz osoby pełnoletnie, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach z głosem stanowiącym, biernym i czynnym prawem wyborczym do władz Klubu, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach,
- zgłaszanie propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Klub,
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
- korzystanie z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu,
- używania godła i proporca Klubu.
Członkowie wspierający
§ 13
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla Klubu.
- Członek wspierający będący osobą prawną działa w Klubie za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
§ 14
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestniczenia bezpośrednio lub przez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym,
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Klub,
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu,
- używania godła i proporca Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
Członkowie honorowi
§ 15
- Członkiem honorowym może być każda osoba pełnoletnia, która położyła szczególne zasługi dla Klubu lub rozwoju żeglarstwa.
- Członkostwo honorowe nadaje na wniosek Zarządu Walne Zebranie Klubu.
- Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zebranie, na wniosek Zarządu Klubu.
§ 16
Do obowiązków członków Klubu należy:
- branie czynnego udziału w działalności Klubu,
- przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu,
- godne reprezentowanie barw Klubu,
- przestrzeganie zasad dyscypliny, etyki i etykiety żeglarskiej,
- płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 17
- Członkostwo Klubu ustaje poprzez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
- podjęcie przez Zarząd prawomocnej uchwały o skreśleniu z listy członków Klubu, po uprzednim ostrzeżeniu, z powodu:
- umyślnego naruszenia postanowień Statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy,
- działania na szkodę Klubu
- zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
- nie wywiązywania się z deklarowanych zobowiązań w stosunku do Klubu,
- skreślenie z powodu utraty osobowości prawnej przez osobę prawną,
- śmierć członka,
- rozwiązanie się Klubu.
- Skreśleni z listy mają prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Członków Klubu.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 18
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa 5 lat. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
Walne Zebranie Klubu
§ 19
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie może być sprawozdawcze lub sprawozdawczo – wyborcze i zwoływane jest przez Zarząd co rok w pierwszym kwartale.
- Zwyczajne Walne Zebrania są zwoływane osobnym zawiadomieniem zawierającym: miejsce, godzinę otwarcia oraz porządek obrad Zebrania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
- na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów żeglarskiej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór komandora i Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzanie Zarządu wybranego przez komandora,
- zatwierdzanie regulaminów: Zarządu, Komisji Rewizyjnej i innych zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu
- wybór delegatów reprezentujących Klub w stowarzyszeniach i organizacjach w których jest członkiem,
- nadawanie członkostwa honorowego Klubu,
- ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich i wpisowego,
- uchwalanie zmian do Statutu Klubu i rozwiązania się Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- podejmowanie decyzji ostatecznych we wszystkich sprawach Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
Zarząd Klubu
§ 21
- Zarząd Klubu składa się z 3-7 członków w skład którego wchodzą: Komandor, Vice Komandor (min. 2 max.5 – w tym Vice Komandor Sekretarz i Vice Komandor Skarbnik ).
- Komandora wybiera Walne Zebranie Klubu.
- Członków Zarządu wybiera Komandor, a na wniosek Komandora zatwierdza Walne Zebranie Klubu.
- Przydziału funkcji i zakresu obowiązków dokonuje na pierwszym posiedzeniu Zarządu Komandor Klubu
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na 3 miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu, w tym Komandora lub Vice Komandora Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Komandorowi, Vice Komandorowi działającemu wspólnie z Vice Komandorem Sekretarzem lub Vice Komandorem Skarbnikiem.
§ 22
- Zarząd jest naczelną władzą Klubu, działającą między Walnymi Zebraniami.
- Do zadań Zarządu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- podejmowanie decyzji o rodzaju i zakresie prowadzonej działalności gospodarczej w Klubie,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów wynikłych pomiędzy członkami, a w szczególności czynów naruszających etykę i zwyczaje żeglarstwa amatorskiego,
- uchwalanie regulaminów i innych spraw nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu.
§ 23
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu na wniosek komandora, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, zawiódł zaufanie członków Klubu lub z innych ważnych powodów.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo do odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
Komisja Rewizyjna
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określanie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień lub przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja Rewizyjna dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- Występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodności z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 25
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, zawiódł zaufanie członków Klubu lub z innych ważnych powodów.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
Uzupełnienie składu władz Klubu
§ 26
- W przypadku powstania wakatu w Zarządzie Klubu lub Komisji Rewizyjnej – odpowiednio komandorowi i pozostałym władzom przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu.
- Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
- Członkowie władz pochodzących z kooptacji nie mogą pełnić funkcji ani obowiązków komandora oraz przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- W razie ubycia w toku kadencji ze składu Zarządu komandora Klubu Zarząd może powierzyć pełnienie tej funkcji do najbliższego Walnego Zebrania jednemu z członków, wybranych w skład Zarządu lub obowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie, w celu dokonania nowego wyboru.
Rozdział V
Wyróżnienia i kary
§ 27
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
§ 28
- W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu – Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres 6 miesięcy,
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 14 dni.
- Odwołanie nie wstrzymuje wykonania decyzji wymienionych w ust. 1.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział VI
Majątek i fundusze Klubu
§ 29
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie i wpisowe,
- dotacje budżetowe na zadania zlecone,
- darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
- dochody ze sprzedaży majątku,
- majątek,
- inne źródła.
§ 30
Klub gospodaruje majątkiem i funduszami oraz prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 31
- dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch spośród następujących: Komandor (upoważniony Vice Komandor) oraz Vice Komandor Sekretarz lub Vice Komandor Skarbnik .
- Dokumenty wystawione przez Zarząd (za wyjątkiem ust.1) podpisują dwie osoby: Komandor lub upoważniony Vice Komandor oraz Vice Komandor Sekretarz lub Vice Komandor Skarbnik.
Rozdział VII
Zmiany Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 32
Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 33
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- W razie podjęcia prawomocnej uchwały o rozwiązaniu się Klubu, Walne Zebranie wybiera trzyosobową Komisję Likwidacyjną, która przeprowadza likwidację.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek i podlega w tym zakresie zatwierdzeniu przez organ rejestracyjny.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 34
Prawo interpretacji niniejszego Statutu i wewnętrznych przepisów Klubu posiada wyłącznie Walne Zebranie Klubu i Zarząd.